**NoTE**

kepaDa yang Melawat AKU UCAPKAN jUtaan TErima Kasih.. pEsANAN kepada yang Masuk..Jangan sesekali MENGCOPY APA2 YANG TELAH AKU uPdatekan..Lagi2 meng+ nama blog aku kepada unsur yang leh Memalukan NAMA bAIK Aku..
nak Bace SILAkAN..tAPI JGN buat perkara Tak BAIK tentang Blog AKU KALI NI teriMA kasih.........."hanya Tuhan Yang Tahu"


Org Yg CNtik,MACHO giler dISINI

Selasa, 20 April 2010

Part 1 bAhAse Chiness

ok2.. kita akan memulakan perkataan yg asas lah kiranyer di SESI pertama
bahsa Chiness ni k..
Tapi sapa yg nak yana g maksud yg anda suka nk ckp
boleh maklumkan dlm Ruanng Coment..
INSYALLAH yana akan membantu dgn secepat Mungkin K...

N kalu pe yg yana Tulis TU tak sama Maksud dgn Bahsa cina BERITAU ye..
susah nak nak tulis dlm ejaan BM.




saya- WO
awak- NIE
kitaorg-Wo Men
Mereka-THA Men

lain2 PeRkATAAn

Mang- SIBUK
Mau- Kucing
Penat-LAY
cANtIK,lAWA-meyli ,piau liang

1 SOALAN TUK anda..
apa KAH MAKSUD YG YANA tULIS dI BAWAH

****wo hen lay la...*****
cuba2 spe yg pham..


tunggu Part SEtERUSNYER..
YANA cuba MINTA bantu KAWAN CINA YANA SUPAYA ejaan YER lEBIH tEPAT.
K.IPAR yana tulisan cina dia tau tapi nak ke BM TU SUSAH katayer..

yana Kan cuba cr Sumber untk translit dlm bahasa BM K..

6 ulasan:

annfrendly berkata...

wah.. bagusnye...
yana..
nanti fahamlah ann bahasa cina.
tak sabar nak tunggu entry seterusnya.

err.. wo hen lay la..
saya rasa penat sangat eh??
hihiiikk ann tak retilah...

jane berkata...

woaaaaaaaa bagos2....buat entry bahasa cina selalu ye....aku suke..nak belaja kat u busy gile tk sempat =)

buat entry tau tiap kali

suke2...

i follow u ok ;)

Fifi Rahmat berkata...

mandarin i tak faham la, tpi i boleh bezakan mana 1 hokien, mandarin, dan cantonis.

i faham hokien saje, sebab di Penang, chineese berbahasa Hokien.

Yana@Nana berkata...

ann:wo hen lay tu.. lebih kurang begini bunyiyer..
saya sgt penat lah..
cina banyak tambahkan hen dlm perkataan.. cth yana beri lagi ye..
ni the ie fu HEN mei
mksud: baju awk sgt cntik

jane:thank..jane i pun folow u ya,..tunggu ye..sesi seterusnyer

fifi:ye ke fifi..
saya pun paham bahsae hokien tp sikit2 lah..
tapi susah sikit kot bahasa tu..
disini pun guna juga bahase2 tu..

Redbloodsnow berkata...

yayyy!!! tenkiu dear. leh pasni kak zie x buta bhs cino. xde lah org dok ching chong ching chong akak dok melopong je..hehehe :P tenkiu cyg :* mwahs

Yana@Nana berkata...

BTUL TU KAK ZIE..HEHEH mari kita sama2 belajar k..hehehehe

art.blog

senAraI bLog